Kiedy należy złożyć wniosek o przyznanie stypendium szkolnego na rok szkolny 2022/2023?
Wnioski o przyznanie stypendium szkolnego wraz z załącznikami potwierdzającymi uzyskane dochody z miesiąca sierpnia br. należy składać w nieprzekraczalnym terminie tj.
- od 1 do 15 września 2022 roku w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żegocinie (Budynek Urzędu Gminy Żegocina I piętro pokój nr.7 )
Kto może ubiegać się o przyznanie stypendium szkolnego?
O przyznanie stypendium szkolnego mogą ubiegać się rodzice/opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do szkoły, a także pełnoletni uczniowie mieszkający na terenie Gminy Żegocina.
Komu przysługuje stypendium szkolne?
Stypendium szkolne mogą otrzymać uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności, gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo – wychowawczych, alkoholizm, narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.
Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia, uprawniająca do ubiegania się
o stypendium szkolne, nie może być wyższa niż kwota, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 z późn. zm.) czyli 600,00 zł netto.
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku.
- Zaświadczenie z zakładu pracy o wysokości dochodów netto uzyskanych przez członka rodziny w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku (oryginał).
- W przypadku osób pobierających rentę, emeryturę lub inne świadczenie z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych:
- Kopia decyzji ZUS ustalającej prawo do emerytury, renty lub innego świadczenia z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, aktualna w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku.
- Kopia odcinka renty/emerytury lub wyciąg bankowy z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku.
- W przypadku osób bezrobotnych - odpowiednio:
- Zaświadczenie z Urzędu Pracy o prawie lub braku prawa do zasiłku dla bezrobotnych z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku (oryginał).
- Zaświadczenie o wysokości (netto) zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium itp. (oryginał), w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku
- Własnoręczne oświadczenie bezrobotnego o nieuzyskiwaniu dochodów - w przypadku osoby bezrobotnej nie zarejestrowanej.
- W przypadku istnienia obowiązku alimentacyjnego:
- Kopia wyroku sądu zasądzająca alimenty na rzecz osób w rodzinie lub kopia odpisu protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej.
- Przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość otrzymywanych alimentów w przypadku uzyskiwania niższych niż zasądzone w wyroku lub ugodzie sądowej.
- Zaświadczenie od komornika o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku (oryginał).
- Przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość alimentów, jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani wyrokiem sądu lub ugodą sądową do ich płacenia na rzecz osób spoza rodziny.
- Oświadczenie o wysokości otrzymanych dobrowolnych alimentów na rzecz osób w rodzinie.
- Kopia orzeczenia sądu zobowiązująca jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka.
- Kopia decyzji lub zaświadczenie o przyznaniu świadczeń z funduszu alimentacyjnego (oryginał), aktualne w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku.
- W przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego:
- Kopia zaświadczenia o ilości ha przeliczeniowych wystawionego przez właściwy urząd gminy, aktualna w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku lub nakaz płatniczy aktualny w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku (przyjmuje się, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 308 zł).
- Zaświadczenie albo oświadczenie o zobowiązaniu do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników.
- Kopia umowy dzierżawy w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
- W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej
- Na zasadach ogólnych i w formie uproszczonej:
- Zaświadczenie naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego zawierające informację o rodzaju prowadzonej działalności, formie opodatkowania i wysokości dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym (oryginał).
- W formie zryczałtowanego podatku dochodowego:
- Zaświadczenie naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego zawierające informację o rodzaju prowadzonej działalności i formie opodatkowania (oryginał).
- Oświadczenie o osiągniętym dochodzie netto z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku.
- W formie karty podatkowej:
- Decyzja o ustaleniu wysokości karty podatkowej.
- Oświadczenie o osiągniętym dochodzie netto z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku.
- W przypadku zawieszenia w/w działalności - dokument potwierdzający ten fakt.
- Na zasadach ogólnych i w formie uproszczonej:
- W przypadku uczących się pełnoletnich członków rodziny
- Zaświadczenie wystawiony przez szkołę, potwierdzające posiadanie statusu ucznia (oryginał).
- W przypadku studiujących członków rodziny:
- Zaświadczenie wystawione przez uczelnię potwierdzające posiadanie statusu studenta.
- Zaświadczenie o wysokości otrzymywanego stypendium za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku lub o niepobieraniu stypendium.
- Pisemne oświadczenie o uzyskanych innych dochodach netto nie podlegających opodatkowaniu w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku.
- Kopia decyzji lub zaświadczenie o przyznaniu zasiłku rodzinnego, pielęgnacyjnego wraz z dodatkami, aktualne w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku (oryginał) lub zaświadczenie o nie pobieraniu ww. świadczeń (oryginał).
- Kopia decyzji lub zaświadczenie o przyznaniu dodatku mieszkaniowego, aktualne w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku.
- W przypadku utraty dochodu:
- Kopia dokumentu określającego datę utraty dochodu oraz miesięczną wysokość utraconego dochodu.
- Zaświadczenia o dochodach z miesiąca, w którym wniosek został złożony.
- W przypadku, gdy rodzina korzysta ze świadczeń pomocy społecznej - zaświadczenie albo oświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. (oryginał).
- Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis).